Nuffnang Ads

Tuesday, June 25, 2013

Processor AMD dan Intel. Mana lagi bagus?

Apakah perbezaan antara processor AMD dan Intel? Kebanyakan orang pasti tak tahu perbezaan antaranya. Setiap produk pasti ada kelainnannya. Sesebuah syarikat tidak akan meniru atau sama dengan rekaan syarikat yang lain untuk memastikan rekaan mereka sentiasa lain daripada yang lain dan lebih baik. Terdapat 2 jenis processor iaitu Intel dan AMD. Kedua-dua jenis ini adalah keluaran dari USA.

AMD lebih mementingkan kelajuan. Jika ada 2 jenis antara 2 processor ini dan harga lebih kurang sama,sudah tentu AMD lebih laju .

Disebabkan AMD mementingkan kelajuan, sudah tentu processor tersebut mengeluarkan lebih banyak haba berbanding Intel. Itu yang menyebabkan AMD selalu terlalu panas dan terpaksa "shut down" laptop untuk menyejukkannya sebentar.

Intel pula mementingkan ketahanan. Kelajuan yang sama padan dengan kelajuan. Jika Intel mengeluarkan processor baru yang lebih pantas, maksudnya ianya sudah melepasi kualiti yang mereka hendakkan.

Jadi tidak boleh jika laptop anda dari AMD hendak ditukar ke Intel. Kerana motherboard laptop anda sudah direka untuk processor AMD sahaja. Kalau hendak tukar,tukar sekali dengan motherboard .
Itupun kena tengok dahulu supaya ianya sepadan dengan casing laptop. Lebih baik beli yang baru je.

Tanda-tanda berlakunya kerosakan motherboard adalah :

1) Laptop tiada ada respon walaupun sudah press button power.

Berkemungkinan laptop mengalami masalah iaitu :
     1)charger
     2)skrin

cara mengesan masalah adalah :
     1)cuba tukar dengan charger yang lain.(pastikan voltagenya sama dengan charger yang lama)
     2)sambungkan laptop ke monitor PC,jika tidak boleh juga,mungkin motherboard laptop rosak.

2) Mengunakan processor AMD



3) Berlaku "overheating" (kepanasan yang melampau)

Jika laptop anda ada masalah pada no.2 dan no.3,cepat-cepat gunakan alat cooling untuk menyejukkan laptop dan menurunkan suhu. Elakkan menggunakan alas seperti kainkerana boleh mengganggu mengaliran haba. Jika boleh gunakan ditempat yang rata dan keras seperti diatas simen.

Adakah kerosakan ini boleh dibaiki?
Boleh sekiranya tidak melibatkan kerosakan cip utama di motherboard. Tetapi risiko untuk berlaku lagi kerosakan ini agak tinggi, dan tidak boleh dijangka hayatnya sampai bila. Ada yang baiki masih mampu bertahan sehingga setahun lebih, ada juga yang hanya mampu bertahan 2, 3 hari sahaja. 


#mohon like blog ini yer =)







1 comment:

  1. Mazelee World: Processor Amd Dan Intel. Mana Lagi Bagus? >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Mazelee World: Processor Amd Dan Intel. Mana Lagi Bagus? >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Mazelee World: Processor Amd Dan Intel. Mana Lagi Bagus? >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK t0

    ReplyDelete